NYE in Siem reap, roggen eten geven in maleisie en tuben en dolfijnen zien in Laos

2 februari 2017 - Don Det, Laos

M'n laatste dagen in Siem reap heb ik lekker rustig aan gedaan. Eerst natuurlijk een ontzettend leuk feestje gehad met oud en nieuw met de pool party en de overvolle pubstreet. Daarna even lekker bijgekomen bij het zwembad. 2 januari nam ik om 20:00 uur de nachtbus naar Sihanoukville om vanuit daar met de speedferry naar het eiland Koh rong sanloem te gaan. Dit is een nog redelijk rustig eiland. Het bestaat grotendeels uit jungle en je kun naar verschillende stranden toe met de boot of je gaat uren door de jungle hiken. Op het eiland heb je dan ook geen bereik of internet en sommige restaurants of hotels hebben WiFi. Het hostel waar ik verbleef had dit niet dus ik was even 3 dagen onbereikbaar. Aan de ene kant erg lekker, aan de andere kant was het niet het beste moment om geen internet te hebben. M'n schoenen lagen namelijk nog in Siem reap. Ik had ze vastgeknoopt aan een elastiek aan de buitenkant van m'n backpack. Toen ik in alle haast m'n tas pakte om de bus te nemen, is het elastiek geknapt en bleven m'n schoenen achter. Hier kwam ik pas achter toen ik al op het bus station was. Gelukkig ken ik iemand die ook naar Koh rong zou gaan de dag erna en hij wilde mijn schoenen wel meenemen. Ik was natuurlijk helemaal blij. Alleen toen kwam het probleem van het niet hebben van internet. Het dichtstbijzijnde restaurant met WiFi was bij de pier en 2 jongens die ik kende wilden daar ook graag heen. Dus toen hebben we een uur door de jungle gelopen naar het restaurant. Op m'n slippers... Bij het restaurant kon ik eindelijk een berichtje sturen en bleek dat de jongen die m'n schoenen mee zou nemen aan de andere (bijna onbereikbare) kant van het eiland zat. En hij was m'n schoenen vergeten! Toen ben ik de rest van de middag in het restaurant gebleven en heb ik genoten van de WiFi. Aan het eind van de middag namen we de boot terug naar het hostel.

5 januari nam ik de nachtbus naar Bangkok. Het zou 15 uur duren en daarmee zou ik m'n vlucht op 6 januari om 18:00 uur naar Kuala Lumpur redden. Ik vertrok om 15:15 uur met de boot naar de pier en nam daarna de speedferry naar sihanoukville. Na wat gegeten te hebben kwam de bus om 19:00 uur. Het was niet zo'n zelfde bus als ik eerder gehad had. Dit was een bus waar je half zit en half ligt. Maar het 'bed' was voor mij niet lang genoeg waardoor ik op geen enkele manier lekker kon liggen/zitten.

Ipv direct naar Bangkok te rijden, wat mij was verteld, reden we eerst naar phnom penh om daar weer over te stappen naar een andere bus. Dit was om 1 uur 's nachts. Volgens mijn planning hadden we op dat moment al bijna in Thailand moeten zijn. De meneer van de bus zei dat het vanaf phnom penh nog 13 uur zou zijn. Ik dacht 3 uur vertraging is niet zo heel erg en ik zou evengoed m'n vlucht nog halen. Maar nee hoor... uiteindelijk kwamen we om 18:00 uur aan in Bangkok. Ik had m'n vlucht gemist! Super balen natuurlijk, helemaal omdat Imro de ochtend erna om 07:00 uur zou aankomen en ik niet zeker wist of ik dat wel zou redden. Een meisje die ook in de bus zat had ook haar vlucht gemist en zij had al een nieuwe geboekt dus samen met haar nam ik de lokale bus naar het vliegveld. Om 19:30 kwamen we aan en ik kon een nieuw ticket kopen voor 100!! Euro. Extra balen.. ticket voor m'n gemiste vlucht was namelijk maar 35 euro. Evengoed het ticket gekocht want ik wilde wel op tijd in Kuala Lumpur zijn. Eenmaal daar aangekomen kon ik m'n telefoon eindelijk opladen (ik had sinds Phnom Penh al een lege batterij) en wilde ik een hostel boeken voor die nacht. Het originele plan was dat ik om 21:00 uur zou aankomen, naar hostel zou gaan en om 6 uur smorgens naar het vliegveld zou gaan om Imro op te halen. Nadat ik eindelijk een hostel geboekt had was het al 02:30 en begon ik te twijfelen of het nog wel een goed idee was om naar het hostel te gaan. Het was namelijk een uur rijden vanaf het vliegveld. Ik vond het t niet waard om een uur met een dure taxi naar het hostel te rijden, 2 uurtjes te slapen en weer een uur met een dure taxi naar het vliegveld te gaan om daarna weer samen met Imro een uur in een dure taxi naar het hostel te gaan. Dus ik besloot om op het vliegveld te blijven. Ik was toch al zo lang onderweg, die 4,5 uur wachten kon er ook nog wel bij. Dus ik zocht een restaurantje op met lekkere stoelen en toen begon het wachten. Uiteindelijk viel het best mee. Ik was van plan om de hele tijd wakker te blijven maar aan het einde lukte het niet meer en heb ik een half uurtje geslapen. Om 07:00 uur was het dan zo ver: Imro was geland! Na nog een uurtje gewacht te hebben kwam Imro eindelijk aan in de aankomsthal. Toen hebben we de trein genomen naar het centrum en toen was het nog een klein stukje met de taxi. Rond 10 uur kwamen we aan in het hostel. De reis heeft voor mij van hostel naar hostel 43 uur geduurd en ik was ook echt kapot! We zijn nog even naar central market gegaan en zijn om 17:00 uur in slaap gevallen. De volgende dag zijn we naar de petronas twin towers geweest. Dat zijn twee torens van 452 meter hoog en daar binnenin een hele grote shoppingmall. Helaas waren de twin towers gesloten en zijn we die dag niet naar boven gegaan.

9 januari vlogen we naar Langkawi, een eiland in het noordwesten van maleisie. Daar hebben we lekker op het strand gelegen, zijn we naar een aquarium gegaan, hebben we een mangrove tour gedaan en zijn we met een cablecar de berg van 700 meter op gegaan. Tijdens de mangrove tour zijn we naar een fishfarm geweest waar we als hoogtepunt een rog mochten eten geven. Daarna zijn we naar een plek gegaan waar ze wilde apen en adelaars eten gaven. Op een middag zaten we bij het hostel en kwam er ineens van alle kanten apen op het dak en rond het hutje rennen. Ontzettend leuk om dat van dichtbij te zien. Verder zijn we nog een een batcave gegaan en hebben we nog een tijdje op het strand gelegen. Op Imro's verjaardag (14 januari) vlogen we naar Penang, een eiland iets zuidelijker dan Langkawi. Ik wilde Imro graag meenemen naar penanghill maar helaas was die gesloten vanwege voorbereidingen van het Chinese nieuwjaar. Dus we moesten iets anders vinden om te doen op z'n verjaardag. Uiteindelijk zijn we naar 2 musea geweest: het upsidedown museum en het 3D art museum. Beide erg leuk om te zien en te doen. De dag erna hebben we lekker rustig aan gedaan, uitgeslapen en zijn we nog naar een shoppingmall gegaan.

De dag daarna vlogen we weer terug naar Kuala Lumpur. Op Imro's laatste dag zijn we weer terug naar de shoppingmall gegaan en zijn we eind van de middag evengoed nog naar de twin towers gegaan en hebben we van het uitzicht mogen genieten op 400 meter hoogte.

Een paar dagen eerder kwam ik erachter dat het zou gaan regenen voor langere periode in heel maleisie en Borneo. Ik wilde eigenlijk langer blijven en nog wat van maleisie zien en daarna naar Borneo gaan voor m'n laatste 2 weken. Maar omdat ik niet van regen houd moest ik opzoek naar een ander land. Het was lastig maar uiteindelijk heb ik besloten om naar Laos te gaan. En daar ben ik nu! Rond 10 uur 's avonds nam ik afscheid van Imro en nam ik een taxi naar m'n hostel. M'n vlucht vertrok de dag erna om 7 uur 's morgens en ik had me perongelijk verkeken op de tijd en was ik 4 uur van te voren al op het vliegveld ipv 3 uur. 18 januari kwam ik rond 9 uur aan in luang prabang. Hier heb ik eigenlijk niet heel veel gedaan, ik was erg moe en had de 2 dag erge hoofdpijn. Dus ik daar lekker even uitgerust.

20 januari nam ik de bus naar vang vieng. Een ontzettend mooi en leuk plaatsje en ook best wel een plek waar veel gefeest wordt. Vooral tijdens het tuben. Dan ga je met een rubberband de rivier op en na 50 meter stop je al weer want dan ben je bij de eerste bar. Daar blijf je een paar uur, doe je een paar drankspelletjes of ga je volleyballen. Dan ga je weer 50 meter verder naar de 2e bar en blijf je ook een paar uur. Daarna ga je weer in je tube om nog 2 uur over de rivier te tuben. Helaas heb ik het niet gehaald tot het einde omdat ik te lang in de laatste bar bleef en het al bijna donker was toen we vertrokken. Dus hebben we na een half uurtje een tuktuk terug naar het stadje genomen. Na 10 dagen vang vieng was ik wel even klaar met alle feestjes en nam ik samen met een paar anderen een bus naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Hier was weinig te doen dus ik heb vooral uitgerust. De dag erna nam ik de nachtbus naar het eiland Don det (letterlijke vertaling: 4000 islands) het is een klein eilandje in het zuiden van Laos. Laos ligt niet aan de oceaan maar hier in het zuiden split de mekong rivier en liggen er heel veel kleine eilandjes in het midden.

En daar ben ik nu! Het is heel relaxed en de omgeving is ontzettend mooi. Eergisteren ben ik naar een hotel gegaan en heb ik daar de hele dag bij het zwembad gelegen. Gister was ik met 2 anderen op zoek gegaan naar Irrawaddy dolfijnen. We zijn eerst van don det naar don khone gelopen, een ander eiland dat aan don det verbind wordt door een brug. Op don khone hebben we een tuktuk genomen naar de andere kant van het eiland. Daar gingen we met een klein bootje het water op. Na een stukje varen kwamen we op een plek waar al een paar bootjes stil lagen op het water. En toen zagen we ze! Op ongeveer 15 meter van ons bootje. Het was zo gaaf!! Na ongeveer een halfuur zwommen ze weg richting Cambodja en zijn wij weer terug gegaan naar don khone. Vanuit daar een stuk met de tuktuk en nog 2 km gelopen naar ons hostel. Vandaag ga ik waarschijnlijk een kijkje nemen bij de waterval op don khone of ga ik weer lekker bij het zwembad liggen

Helaas is de WiFi hier enorm slecht en lukt het mij niet om de foto's te plaatsen. Als ik later betere WiFi heb zal ik ze er op zetten :)

1. Louella:
    Wat een feest!
  2. Jeanette:
    2 februari 2017
    Wat een mooi indrukwekkend verhaal. Gelukkig hebben de mooie avonturen de overhand.;-) Heerlijk om te lezen. X
  3. Leon:
    2 februari 2017
    Je wordt een echte Zuidoost Azië kenner! Enerverende tijd! Als je terugkomt ben je vast aan vakantie toe ;-)
  4. Pia sellink:
    2 februari 2017
    Jeetje, wat een verhalen weer!!! Blijft boeiend, heel bijzonder!
  5. Martine:
    3 februari 2017
    als je het snel vertelt lijkt t niet veel, maar wat heb je heel veel gedaan en mee gemaakt! ondertussen wel andere schoenen geregeld neem ik aan? :P alvast een heel goede terugreis
  6. Wil & Pierre:
    4 februari 2017
    Ongelooflijk leuk verhaal weer Daphne! Ik kom echt weer in de stemming een reis te boeken die kant op dus de plannen liggen al klaar. Nu Pierre nog even inlichten-:).
    Helaas komt het eind al aardig in zicht. We wensen je nog heeeeel veel plezier en misschien komt er nog een eindverhaal?