Doei Thailand, hallo Cambodja!

31 december 2016 - Siem Reap, Cambodja

Ik ben al ruim 7 weken in Azië maar voor m'n gevoel zit ik hier pas 2 weken. De tijd gaat ontzettend snel en ik heb het hier enorm naar m'n zin.

Achteraf ben ik blij dat ik terug naar chiang mai ben gegaan. Vond het echt weer leuk om daar terug te zijn. Samen met de jongens met wie ik vanuit Koh lanta naar chiang mai ben gegaan heb ik een scooter gehuurd en zijn we naar de grand canyon gereden. Dat was zo gaaf! Je kon daar vanaf de canyon het water in springen van zo'n 10-15 meter hoogte en natuurlijk heb ik dat 2 keer gedaan :) De dag daarna was ik door Laa uitgenodigd om bij hem in z'n hostel te eten. We waren met z'n 10'en en hij kookte voor ons. Tijdens het eten kwamen we er achter dat we best dicht bij elkaar wonen. Zo was er iemand die uit Enkhuizen kwam. De rest woont in wognum, sparwoude, Heerhugowaard, broek op Langedijk en Alkmaar. De dagen erna ben ik naar een shoppingmall geweest, foodmarket, nightmarket, sundaymarket en heb ik een dag rondjes door chiang mai gereden op de scooter.

Na 5 dagen was het wel weer tijd voor iets nieuws: Koh chang! Een eiland dicht bij de grens van Cambodja. Eerst nam ik de nachttrein van 18:00 uur richting Bangkok en daar kwam ik rond 07:30 uur aan. Vanaf het treinstation een taxi genomen naar het Ekkamai busstation en om 09:00 vertrok de bus naar Koh chang. Na een 6 urige busrit moest ik nog een uur met de Ferry en nog een uurtje met de taxi kwam ik rond 17:00 uur aan op lonely beach, het backpackersstrand van Koh chang. Samen met iemand die ik ontmoet had in de taxi ging ik opzoek naar een hostel. Uiteindelijk had ik een guesthouse gevonden met een private single room. Wat wel iets minder fijn was, was dat het midden in de partystreet zat en het dak niet helemaal aan de muren vast zat waardoor ik wel veel last had van de muziek van alle bars. Na 2 of 3 nachten ben ik daar dan ook weggegaan en zat ik in een hostel iets verderop. Wel had dit hostel helaas een koude douche.

Ik heb meerdere keren een scooter gehuurd en lekker rond gereden op het eiland. Ik heb een aantal viewpoints en watervallen bekeken. Ook heb ik natuurlijk een paar dagen op het strand gelegen en heb ik een snorkel boottrip gedaan.

De planning was om rond 15 december naar Cambodja te gaan maar ik vond het zo leuk op Koh chang dat ik pas de 19e de bus naar Phnom Penh nam. Om 07:00 uur werd ik opgehaald bij m'n hostel. Met de minivan naar de Ferry en op het vaste land weer met de minivan naar de grens van Cambodja. Na alle papieren ingevuld te hebben kon ik weer verder met de bus, dacht ik.. toen ik aan de andere kant van de grens aankwam had ik 2 opties: of nu (11:30 uur) met de taxi naar een stadje verderop en om 12:00 uur met de bus verder of wachten tot de bus op kwam halen om 14:00 uur. Ik had geen zin om 2,5 uur te wachten dus ik wilde wel een taxi. Ik moest even wachten tot er meer mensen waren en dan zouden we gaan. En toen was er geen taxi! Maar ik kon wel bij iemand achterop de scooter. Dus toen heb ik dat maar gedaan. Na 15 min kwam ik aan bij de bus waar alleen maar locals in zaten die geen Engels spraken. Na ongeveer 6 uur kwam ik aan in Phnom Penh.

Helaas voelde ik mij niet helemaal fit door de anti malaria tabletten en daar ben ik dus ook mee gestopt. Hierdoor heb ik weinig van phnom penh gezien. Wel heb ik het belangrijkste gedaan: de tuol sleng prison en de killingfields. Echt bizar wat daar is gebeurd! In 1975 kwam in Cambodja de Khmer rouge aan de macht en ze hebben in 4 jaar tijd 1/4 van de bevolking gemarteld en vermoord. De meeste mensen hadden niks misdaan en wisten niet waarvoor ze vast zaten. Ze werden gemarteld totdat ze een verklaring schreven van een zonde die ze hadden gedaan, terwijl ze dat dus niet hadden gedaan. Op het moment dat ze de verklaring hadden gegeven werden ze afgevoerd naar de killingfields en daar vermoord en in een massagraf gegooid. Sommige van hen werden 3x per dag maandenlang gemarteld. In de prison en bij de killingfields hadden ze een audiotour in het Nederlands dus dat was wel fijn. Het was heel apart om daar met zo veel mensen rond te lopen terwijl het helemaal stil was.

Na 3 nachten phnom penh nam ik de bus naar Siem reap. Dit duurde ongeveer 7 uur. In Siem reap ben ik natuurlijk naar Angkor Wat gegaan. Dit is een groot tempelcomplex met  55 tempels. Ik had een ticket voor 3 dagen gekocht. Samen met 4 anderen nam ik een tuktuk die ons de hele dag rondbracht langs de 5 grootste tempels. 2 dagen later heb ik met 2 anderen een scooter gehuurd en zijn we zelf naar Angkor wat gereden. Om zelf daar heen te rijden geeft echt de vrijheid om te bepalen waar je naar toe gaat en hoe lang je daar blijft. Helaas waren we te laat om sunset te zien bij de Angkor wat tempel. De derde dag naar Angkor wat was ik met een grote groep en hadden we 3 tuktuks geregeld. We zijn naar de 3 grootste tempels geweest maar elke keer zag ik weer nieuwe dingen dus ik vond het niet erg om er nog een keer heen te gaan. We waren 10 min te laat om het laatste deel van Angkor wat in te gaan voor sunset. Dus eigenlijk moet ik een keer terug haha. Niet alleen voor sunset maar ook om de rest van de tempels te bekijken. Totaal heb ik denk ik 10-15 verschillende tempels gezien. Met kerst was er vanuit het hostel een grote lunch/diner georganiseerd dus gelukkig heb ik nog wel een beetje kerst kunnen vieren. 'S avonds was er een groot feest op pubstreet.

27 dec nam ik de bus naar Battambang, een redelijk grote stad maar in vergelijking met Siem reap erg rustig. Helemaal zo vlak voor oud en nieuw. De eerste dag was ik ziek en heb ik eigenlijk de hele dag geslapen. De 2e dag heb ik een georganiseerde tour gedaan naar de bamboo trein, wat eigenlijk geen trein is maar meer een soort bamboovlot dat over een rails gaat door een stuk bos. Daarna zijn we naar een tempel gegaan, wijnproeverij, een brug, een groot meer waar we lunch hadden en even konden afkoelen. Daarna zijn we naar de killingcave gegaan, iets soortgelijks aan de killingfields alleen dan in een grot. Als laatste zijn we naar de batcave gegaan. Dit is een grot vol met vleermuizen. De grot zelf kun je volgens mij niet in maar we zijn buiten op een stoeltje zitten wachten tot zonsondergang. Want rond zondsondergang vliegen  duizenden vleermuizen de grot uit wat echt heel gaaf is om te zien. Het duurde ongeveer 40 min voordat alle vleermuizen de grot uit waren. Helaas geen foto's van omdat m'n telefoon leeg was.

M'n planning was om oud en nieuw te vieren op Koh rong, een eiland in het zuiden van Cambodja. Maar omdat ik iets te laat was met het boeken van m'n bus en ik niet zeker was van een slaapplek ben ik gister weer terug gegaan naar Siem reap, dit keer samen met 2 meiden uit Wales. Op dit moment lig ik lekker bij het zwembad. Om 2 uur is de poolparty gestart en vanavond is er een groot feest op pubstreet. 2 januari neem ik de nachtbus naar Koh rong waar ik 2 nachten zal blijven. Dan neem ik weer de bus naar Phnom Penh om daar met het vliegtuig naar Kuala Lumpur te vliegen.

2016 was een top jaar! M'n diploma behaald, wat ervaring opgedaan met werk en natuurlijk mijn reis. Ik heb tot nu toe al geweldige dingen gezien en ik hoop dat ik in 2017 nog veel meer van de wereld mag zien!

Ik hoop dat iedereen een fijne kerst heeft gehad en alvast een gelukkig nieuwjaar!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Martine:
    31 december 2016
    mensen denken dat je uitrust van reizen, maar volgens mij is het juist best vermoeiend op zijn tijd :) jammer dat je je soms niet helemaal fit voelt, maar daar ontkom je niet aan met reizen in een hele andere omgeving, denk ik. Gelukkig doe je ook heel veel en zie je heel veel mooie dingen. Pas goed op jezelf en geniet ervan!!
  2. John:
    31 december 2016
    Hoi Daphne, wat mooi dat je zo geniet op je reis. Mooie foto's ook daar in Cambodja. Veel plezier nog daar en straks in Maleisië.
  3. Louella:
    Mooi verhaal weer
  4. Jeanette:
    31 december 2016
    Fijn dat het bijna alleen maar genieten is. Het is zeker een avontuurlijk leuk verhaal om te lezen. Veel plezier bij de poolparty en het pubstreetfeest. Feest ze en op naar 2017. X
  5. Margreet:
    31 december 2016
    Hoi Saphne,heel leuk allemaal om te lezen wat je allemaal doet en ziet,volgens mij heb je het helemaal naar je zin daar,
    Ik wens je een een fijn gelukkig en gezond 2017 toe.

Groetjes Margreet.
  6. Margreet:
    31 december 2016
    Je krijg zomaar een nieuwe naam van mij.ik bedoel natuurlijk Daphne