Eindelijk weer zon!

4 december 2016 - Chiang Mai, Thailand

Na nog een paar dagen in chiang mai te zijn geweest, ging ik met 4 anderen op de scooter naar Pai. Het was voor mij de eerste keer op een scooter en vond het wel een klein beetje spannend. Vooral omdat de afstand tussen Chiang Mai en Pai 130 kilometer is. Ik had gelukkig snel door hoe het moest en al snel waren we de stad uit en vervolgden we onze weg over de snelweg.

Helaas hadden we de afslag richting Pai gemist en hebben we ongeveer 15 km omgereden. Dat was nog steeds op de snelweg en goed te doen. Toen moest het "ergste" nog komen: de weg met 726 bochten. Pai ligt in de bergen dus het was berg op en af met veel haarspeldbochten. Het is allemaal goed gegaan en het was echt zo gaaf om te doen! Helaas konden we niet zo vaak stoppen voor foto's omdat we best laat vertrokken waren en graag voor het donker in Pai aan wilden komen. Maar ondanks de weinige stops is het ons niet gelukt. We hebben ongeveer een uurtje in het donker gereden en het werd toen best fris. Omdat Pai in de bergen ligt kan het 's avonds zo'n 13 graden worden. Nou klinkt 13 graden voor jullie waarschijnlijk heel warm op dit moment maar hier met gemiddeld 32 graden en in een korte broek is dat wel erg koud.

Ik vond Pai echt geweldig! Het is heel klein en alles is op loop afstand. Iedereen is heel relaxed en de omgeving is ontzettend mooi. De eerste 2 nachten zat ik in een geweldig hostel. Het was een klein hutje met een mooi uitzicht op de bergen.

De planning was om 5 dagen te blijven maar de avond voor vertrek besloot ik om toch nog 2 dagen extra te blijven. Dat was ook wel nodig want er was in de omgeving super veel te doen. Ik ben 2 keer naar een hotel geweest om daar in het zwembad te liggen en naar de spa te gaan. Ik heb meerdere watervallen bezocht, een tour gedaan met meerdere activiteiten waaronder de lod cave, een enorme grot die meer dan 2000 jaar oud is. In de grot hebben we een stukje op een bamboevlot gevaren en heel veel trappen omhoog gelopen. Ook zijn we naar een waterval gegaan, een hot spring bezocht, naar een viewpoint gegaan met geweldig uitzicht en als laatste naar de Pai Canyon om daar zonsondergang te bekijken.

Ook ben ik naar "landsplit" geweest. Dit was ooit een gewone boerderij maar 8 jaar geleden werd het stuk land ineens in 2en gesplitst. Hierdoor was het voor de boer onmogelijk om nog veel te verbouwen. Toen is hij begonnen met de toeristische attractie. De landsplit zelf is niet heel speciaal maar wel leuk om te zien. Het leuke aan landsplit is dat wanneer je het land oploopt, de boer direct naar je toe komt en hij je zijn zelf verbouwde eten en drinken geeft. Zo kregen we rosella (een soort bes/druif) sap en wijn, bananachips met een soort stroop, pinda's, papaya, passievrucht en bonen. En dat allemaal gratis! Wel is het de bedoeling dat je een donatie geeft, maar je kan zelf dus beslissen hoeveel je geeft.

Ondertussen had ik mijn vliegticket geboekt naar krabi, een provincie in het zuiden maar daar later meer over :)

De weg terug van Pai naar Chiang mai ging een stuk sneller! We hebben er 3 uur over gedaan. Terug in Chiang mai verbleef ik in het "Doi doo dao" hostel. Echt een top hostel en de eigenaar, Laa, is geweldig! Hij laat je de Thaise cultuur zien en laat je ook wat van de omgeving zien. Ook het maken van de krathongs waar ik over vertelde in m'n vorige bericht was via zijn hostel.

25 nov vloog ik van Chiang mai naar Bangkok en daar stapte ik over om door te vliegen naar Krabi. Ik verbleef daar 1 nacht en nam daarna de lokale bus naar Ao Nang, een badplaats een half uur vanaf Krabi. Ao Nang is een stuk drukker dan krabi town en ook een stuk gezelliger. Daar heb ik een boottocht gedaan waarbij we 7 eilanden langs gingen en 2 keer hebben gesnorkeld. Na wat gegeten te hebben, kregen we nog een fire show te zien en onderweg terug naar het hostel zagen we nog lichtgevend plankton.

Van ao nang nam ik de minivan naar Koh lanta, een eilandje in het zuiden van Thailand. Ik had echt even zin in helemaal niks. Gewoon lekker aan het strand liggen en een boekje lezen. Helaas zat het weer niet mee. Vooral de laatste 2 dagen heeft het alleen maar geregend. Ik wilde, los van het zonnen, heel veel doen en zien maar dat is helaas niet gelukt. Wel ben ik naar het national park geweest, dat vol zat met apen en naar Koh lanta animal welfare, een dierenopvangcentrum waar ik een rondleiding kreeg.

Gister vloog ik van krabi weer naar chiang mai. Het weer was zo slecht en ik ben echt wel weer even aan zon toe. Het is fijn om weer terug te zijn in chiang mai. Er zijn nog steeds dingen die ik nog niet gedaan heb hier. Vandaag ben ik naar de grand canyon geweest en vanaf de canyon 15 meter omlaag het water in gesprongen. Was echt super gaaf! Vanavond ga ik even wat eten op de markt en naar de ladyboys show. De komende weken blijft het weer slecht in het zuiden dus ik moet nog maar even gaan uitzoeken waar ik hierna naar toe ga. Morgen ga ik lekker bij het zwembad liggen en genieten van de zon!

1. Jeanette:
    4 december 2016
    Terwijl hier alles draait om de Sinterklaas geniet jij leesbaar in het verre oosten. We genieten van dezelfde zon maar hier moet je wel een warme jas en wanten aan. Een mooi verhaal en op naar het volgende avontuur. X
  2. Martine:
    4 december 2016
    Wat heb je al veel gedaan en gezien!! ik kan me voorstellen dat je wel even aan een strand/lees pauze toe was... jammer van de regen, maar dan kwam je in ieder geval aan lezen toe... veel plezier nog onderweg :)
  3. Pia sellink:
    5 december 2016
    Wat een ervaringen allemaal, geweldig!! Ook lekker om even niks te doen en te genieten van de zon.
  4. Conny:
    5 december 2016
    Geweldig wat een ervaringen.. Dit kan niemand je meer afpakken en voor je verdere leven prachtige herrineringen opleveren.
    L gr Conny